Konkurs

Wielkimi krokami zbliża się 3 edycja Konferencji „Witaj Szkoło” organizowanej przez Fundację EdTech Poland. W tym roku chcielibyśmy wyłonić Edukatora Roku oraz stworzyć zestawienie najwybitniejszych polskich edukatorów, którzy wyróżniają się swoimi działaniami w dziedzinie edukacji, korzystając z nowoczesnych rozwiązań. W tym roku to od Was zależy, kto znajdzie się na liście Edukatorów Roku i to Wy, oddając głos w ankiecie, zdecydujecie, kto otrzyma tytuł oraz statuetkę Edukatora Roku.

Zgłoszenia kandydatów na Edukatora Roku potrwają od środy, 13 września do wtorku, 19 września 2023 r.

Kogo szukamy?

Poszukujemy pasjonatów edukacji, którzy wykorzystują w swojej pracy najnowsze technologie. Jesteśmy zainteresowani osobami, które odnoszą sukcesy w dziedzinie edukacji, inspirują innych do stosowania najlepszych praktyk. Chcemy wyróżnić polskich edukatorów, którzy wnoszą innowacyjne podejście do procesu nauczania.

Jak zaaplikować lub zgłosić kandydata?

Aby zaaplikować lub zgłosić kandydata, wystarczy wypełnić formularz. Aplikacji może dokonać dowolna osoba (także sam edukator).

Jak wyłonimy finalistów oraz Edukatora Roku?

Z przesłanych zgłoszeń, jury wyłoni finałową listę edukatorów roku, na którą trafią kandydaci zgłoszeni poprzez formularz. Następnie w dniach 22 – 27 września 2023 r. odbędzie się internetowe głosowanie. Edukatorem Roku zostanie osoba, która uzyska największą ilość głosów.

Kto może wziąć udział w losowaniu?

W losowaniu może wziąć udział każda pełnoletnia osoba, z wyjątkiem edukatorów znajdujących się na finałowej liście. Każda osoba biorąca udział w głosowaniu weźmie udział w losowaniu nagrody. Spośród głosujących osób wylosujemy 3 osoby, które otrzymają nagrodę – laptopa Lenovo V15 G2 ITL 15.6” i3-1115G4 8GB RAM 256GB SSD

Jak wyróżnimy Edukatora Roku?

Edukator Roku zostanie ogłoszony podczas oficjalnej Gali w czasie Konferencji „Witaj Szkoło” organizowanej przez Fundację EdTech Poland oraz uhonorowany statuetką „Edukatora Roku”. Edukator Roku otrzyma nagrodę w postaci laptopa Lenovo V15 G2 ITL 15.6” i3-1115G4 8GB RAM 256GB SSD.

Laptopy zostały przekazane przez sponsora konferencji Witaj Szkoło – firmę Lenovo.

Regulamin konkursu znajduje się tutaj.

Edukator roku 2023

Karolina Antkowiak 

W swojej pracy wykorzystuje nowe technologie do prowadzenia zajęć, jak i kółek pozalekcyjnych. Zajęcia w niektórych klasach odbywają się hybrydowo, z wykorzystaniem monitora interaktywnego oraz laptopów. Zajęcia z informatyki opierają się na tabletach jak i komputerach. Uczniowie programują, tworzą modele trójwymiarowe, wykorzystują drukarki 3D do drukowania modeli przestrzennych. Nauka na tych zajęciach polega na wyszukiwaniu informacji, tworzeniu interaktywnych notatek i dzieleniu się wiedzą poprzez nowe technologie. Oprócz nauczania Pani Karolina prowadzi również szkolenia dla innych nauczycieli z programowania, wykorzystania nowych technologii, druku 3D, robotyki, narzędzi TIK, projektowania i modelowanie przestrzennego. Lubi szukać ciekawych rozwiązań, które można wprowadzić na lekcje aby ułatwić prace, zapamiętywanie i przyswajanie materiału uczniom. Często też sama tworzy materiały i dzieli się nimi z uczniami jak i innymi nauczycielami, umieszczając je na chmurze do pobrania jako interaktywne notatki, filmiki instruktażowe, webinary i szkolenia. Wszystko po to aby pracowało się lżej, bo praca to pasja a nie obowiązek.

 

Maciej Danieluk

Pasją Pana Macieja jest uczenie z wykorzystaniem nowych technologii. Dzięki jego zaangażowaniu w szkole, coraz więcej nauczycieli korzysta zarówno ze sprzętu komputerowego do prowadzenia lekcji jak i najnowszych osiągnięć w dziedzinie oprogramowania dla edukacji. W 2020 roku został liderem realizowanego przez szkołę programu Cyfrowa Wielkopolsk@ 2020.  Podczas swojej pracy realizuje od wielu lat Dni Bezpiecznego Internetu w szkole, popularyzuje programowanie i kodowanie poprzez organizację rokrocznie godziny kodowania oraz tygodnia kodowania. W czasie pandemii COVID-19 prowadził dla nauczycieli ze szkoły wiele warsztatów dotyczących wykorzystania technologii Google w Edukacji, dzięki którym możliwe było bezproblemowe prowadzenie zajęć zdalnych. Dzięki ciągłemu rozwojowi zdał egzamin na Certyfikowanego Trenera Google dla Edukacji i został jednym z trzech takich trenerów w Polsce. Swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami dzieli się z wieloma nauczycielami w całej Polsce jako prelegent w konferencjach branżowych, autor wielu artykułów w prasie branżowej, czy jako autor książki „Tik w pigułce – narzędziownik nauczyciela.” W swojej pracy stara się łączyć technologię z innymi przedmiotami i realizować projekty z uczniami. W pandemii wraz z p. Dawidem Łasińskiem (popularnym youtuberem edukacyjnym – Pan Belfer nauczyciel z internetów) opracował oraz stworzył kurs dla nauczycieli dotyczący wykorzystania platform Microsoft 364 oraz Google Workspace, z których skorzystało ponad 8000 nauczycieli. Wspólnie panowie prowadzili także bezpłatne webinary na temat wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej, na których potrafiło być ponad 6000 ludzi na żywo.

 

Ewa Stolarczyk

Wykorzystuje TIK w pracy jako dyrektorka, edukatorka, nauczycielka, trenerka i pasjonatka. Jest autorką publikacji dla uczniów i nauczycieli – pakiet do informatyki dla klas 1-3, “kodowanie” itd. Jest również autorką szkoleń z zakresu TIK.

 

Bartłomiej Krowiak

Wśród wielu działań Pana Bartłomieja można wymienić między innymi: humor jako element lekcji (zadania na lekcjach informatyki zawierają nawiązania do popularnych elementów popkultury, memów, itp); nauczanie informatyki w oddziałach dwujęzycznych; wyjścia z klasami do Urzędu Komunikacji Elektronicznej na warsztaty polegające na programowaniu inteligentnego miasta; realizację ciekawych dla uczniów szkoły podstawowej oraz nowoczesnych tematów, na przykład: modelowanie i druk 3D (+ prowadzenie szkoleń dla nauczycieli), tworzenie własnych stron www, aplikacji mobilnych oraz gier 3D;  zachęcanie uczniów do rozwoju kompetencji cyfrowych oraz nadzorowanie ich w konkursach (finaliści Olimpiady Informatycznej Juniorów, InstaLogik, WawaCraft). Więcej można przeczytać na stronie Pana Bartłomieja – bartektopik.wixsite.com/index (kod dostępu: panBartek).

 

Alicja Jędrzejak

Alicja Jędrzejak to wyjątkowo kreatywna nauczycielka matematyki, która w ciągu ostatnich kilku lat podjęła liczne innowacyjne działania, np. innowacja pedagogiczna „Z matematyką wyGRAsz!” – było to nietypowe nauczanie matematyki przy wykorzystaniu nowoczesnych gier planszowych w odpowiedzi na problemy społeczne wywołane okresem pandemii i zdalnego nauczania.  Jest szkolnym koordynatorem programu Laboratoria Przyszłości. Korzystając z programu graficznego uczniowie projektują własne hafty, a następnie wykonują je na dowolnej odzieży. Ozdabiają bluzy, koszulki, torby, tworzą oryginalne breloczki.  Dodatkowo uczniowie uczą się od niej projektowania i wydruku modeli 3D. Wykonała liczne modele 3D wzbogacające pracownię matematyczną i biologiczną o nowe pomoce dydaktyczne. By zainteresować uczniów matematyką organizuje liczne wykłady i warsztaty popularyzujące ten przedmiot. W ostatnich trzech latach wzięła udział w 61 szkoleniach i warsztatach, jako jedyna osoba w szkole potrafi obsługiwać wszystkie nowoczesne sprzęty zakupione w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” (maszyny do szycia, maszyny do haftu komputerowego, drukarki 3D, skaner 3D, ploter, grawer laserowy itp.) jak również ich oprogramowanie (np. programy graficzne 2D i 3D). Sama chętnie dzieli się wiedzą i uczestniczy w licznych konferencjach również jako prelegentka. Cieszy się ogromną sympatią i szacunkiem wśród uczniów, którzy zgodnie twierdzą, że jej sposób nauczania matematyki jest wyjątkowy.

 

Barbara Dubiecka – Kruk

Pomysłodawczyni “Mapy dla piątoklasisty Minecraft” – pierwszej polskiej mapy dostosowanej do podstawy programowej. Autorka scenariusza 10 krain w Minecraft z zadaniami z matematyki do “Mapy dla piątoklasisty Minecraft” wraz z obudową – scenariuszami dla nauczyciela i kartami pracy. Autorka propozycji metodyki nauczania matematyki z wykorzystaniem Minecraft – koncepcja wykorzystania minecraft jako narzędzia wspierającego rozwój kompetencji matematycznych uczniów – autorskie metody i modele zastosowania Minecraft – materiały do zastosowania na lekcji matematyki. Autorka szkolenia “Matematyczna Moc Minecraft” w ramach którego: -zostało przeszkolonych 500 nauczycieli oraz ok.100 studentów -przeprowadzonych zostało ponad 120 godzin warsztatów. Pomysłodawczyni i koordynatorka projektu “oGRAJmatmę – Laboratoria przyszłości z Minecraft”, w ramach którego, – przeszkoliła nauczycieli matematyki – udostępniła karty pracy do realizacji z uczniami – prowadziła spotkania i konsultacje z nauczycielami realizującymi projekt.  Pomysłodawczyni i koordynatorka projektu “oGRAJegzamin z Minecraft”, w ramach którego został przygotowany arkusz próbnego egzaminu ósmoklasisty z j.polskiego oraz z matematyki w Minecraft oraz w pdf. Autorka pierwszego w Polsce próbnego arkusza ósmoklasisty z matematyki w Minecraft o Minecraft (zestaw zadań w postaci mapy oraz arkusz PDF). Konsultant merytoryczny Pracowni Minecraft w ORE i w Stolicy Eksperymentu Aktywności popularyzujących Minecraft w edukacji.

 

Krzysztof Gembała

Jest nauczycielem muzyki i informatyki i łączy obydwie pasje. Z programu “Laboratoria przyszłości” powstało studio audio-video, które wykorzystuje do nagrywania muzyki a następnie tworzy klipy video, z wykorzystaniem technik green screen oraz efektów w programie Sony Vegas. Do tej pory wraz z uczniami nagrali kilka promocyjnych teledysków oraz kilka filmów na bazie własnych scenariuszy. Pan Krzysztof skomponował hymn swojej szkoły, nagrywając go instrumentalnie z uczniami. Następnie powstał również teledysk. Tu można zapoznać się z owocami tej pracy:

 

Joanna Apanasewicz

Joanna Apanasewicz to nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. Od wielu lat wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji. Uczy programowania dzieci od najmłodszych lat oraz przygotowuje nauczycieli do rozwijania swoich uczniów w tym zakresie. Jest autorką wielu scenariuszy lekcji z wykorzystaniem TIK, materiałów edukacyjnych i publikacji w zakresie wprowadzania nowych technologii do edukacji, ale także z obszaru kreatywnych i aktywizujących metod nauczania. Stworzyła scenariusze STEAMowe na lato dla przedszkoli w ramach programu Przedszkola Jutra – Równe Szanse. Trenerka, mentorka i ekspertka edukacyjna w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog. Członkini grupy Superbelfrzy RP, blogerka, prelegentka na wielu konferencjach ogólnopolskich i międzynarodowych. Współautorka programu autorskiego do informatyki dla edukacji wczesnoszkolnej cyfrowe wędrówki –

https://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/ict-w-edukacji/5548-cyfrowe-wedrowki-poznaj-program-autorski-do-nauczania-informatyki-w-klasach-i-iii

W ostatnim czasie Pani Joanna zgłębia tajniki Minecraft Education, wdraża go u siebie w edukacji wczesnoszkolnej, tworzy materiały dla innych. 

 

Joanna Gorzkiewicz

Jest niesamowicie zaangażowana w swoją pracę. Wykorzystuje różnorodne metody pracy, zawsze jej lekcje są ciekawe i interesujące. Wprowadziła do placówki innowacje pedagogiczne oparte na integracji sensorycznej. Tworzy również ścieżki sensoryczne. Najbardziej lubi pracować na metodzie storyline – tworzy koncepcje, scenariusze, akcesoria i przemienia zwykłą salę w niezwykłe miejsca.

 

Dorota Feodorów

W swojej szkole jako dyrektor i nauczyciel zapoczątkowała nowe metody nauczania oparte o wykorzystanie tabletów (iPadów) i TIK. W porozumieniu z Radą Rodziców podjęta została decyzja o uczeniu w systemie “1:1 – każdy nauczyciel i każdy uczeń korzysta z iPada”.  Nawiązała współpracę z firmą Explain Everything, której tablicę online o tej samej nazwie, stosowano w nauczaniu podczas zdalnych lekcji w trakcie pandemii. Całe grono zostało dwukrotnie przeszkolone z zasad pracy z tą aplikacją. Pani Dorota administruje szkolną platformą Google Workspace. Osobiście szkoli nauczycieli w swoim liceum z wykorzystania dostępnych na platformie Google i w internecie aplikacji wspomagających nauczanie.  Cały czas mobilizuje nauczycieli do ciągłego rozwoju i samokształcenia w zakresie wykorzystania nowoczesnych środków dydaktycznych, czyli np. ciekawych aplikacji. Zgłosiła szkołę do programu Innowacyjna Szkoła Google, który został otwarty dla polskich szkół w tym roku. Co roku przeprowadza wśród uczniów szkoły za pomocą formularzy Google ankietę na temat pracy nauczycieli, aby móc monitorować ich pracę, ale także zbierać informacje o tym, na ile korzystają z TIK, jakie aplikacje wykorzystują i czy młodzieży taki sposób pracy odpowiada. Uważa, że do zmian trzeba ludzi motywować a nie zmuszać.

 

Sabina Piłat

Jest edukatorką, która od kilku lat prowadzi kanał edukacyjny i społeczność Nauka w plecaku. W ramach działań, jakie podejmuje, dzieci i młodzież z Polski (i polonijna spoza granic kraju) wzbogacają swoją wiedzę o świecie i rozwijają się. Działania prowadzone on-line owocują spotkaniami na żywo. Pośród wielu działań Pani Sabiny można wymienić: 1. Projekt edukacyjny – Wirtualne podróże. Co rok kilkanaście tysięcy dzieci uczestniczy w lekcjach na żywo na Yt – Nauka w plecaku. Wszystko odbywa się z wykorzystaniem nowych technologii, a lekcje na żywo łącznie z czatem są bardzo lubiane i rozwijające. Jednocześnie jest to okazja do nauki wykorzystania technologii w mądry sposób, oraz wprowadzanie netykiety. 2. Filmy edukacyjne na kanale. Tysiące wyświetleń świadczą o tym, że nauczyciele i uczniowie potrzebują dobrych materiałów on-line, z których można skorzystać. 3. Materiały do pobrania związane z filmami i tematami do wykorzystania w klasie. 4. Szkolenia on-line dla nauczycieli zarówno na kanale Nauka w plecaku, jak i na kanale MAC Edukacja. 5. Projekt matematyczny wyd. MAC Edukacja “Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki”, którego jest autorką.

 

Jacek Kluba 

Pan Jacek Kluba przepracował w zawodzie nauczyciela przedmiotów zawodowych prawie 30 lat. Współpracuje z Centralną Komisją Egzaminacyjną oraz Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie realizacji zadań dotyczących organizacji egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie technik elektronik oraz technik mechatronik, w tym: a. Pełnił funkcję Przewodniczącego Zespołu Egzaminatorów w zawodzie technik mechatronik b. Pełnił funkcję eksperta przy analizie odwołań od wyników egzaminu dla zawodów technik elektronik i technik mechatronik c. Nadzorował przygotowania CKZ w Jastrzębiu-Zdroju jako ośrodka egzaminacyjnego w zakresie wyposażenia i przygotowania stanowisk egzaminacyjnych dla egzaminów kwalifikacyjnych w zawodzie technik mechatronik. Pan Jacek Kluba jest nauczycielem, którego uczniowie od wielu lat osiągają bardzo wybitne wyniki na olimpiadach. Inną formą zaangażowania pana Jacka Kluby była realizacja projektów unijnych. Pełnił funkcję koordynatora projektu Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Pan Jacek Kluba jest nauczycielem, który cieszy się ogromnym szacunkiem zarówno wśród uczniów, jak i absolwentów. Jako nauczyciel z ogromnym doświadczeniem dydaktycznym dzieli się także swoją wiedzą i umiejętnościami z młodszymi kolegami w pracy.

 

Nikodem Walewski

Nikodem Walewski pracuje jako nauczyciel fizyki i informatyki w jednej z największej szkół w Polsce, która otrzymała rekordowy budżet na sfinalizowanie projektu “Laboratoria Przyszłości”. Jego ogromne zaangażowanie w projekt LP oraz wcześniejsze przygotowanie zapytań ofertowych i dobór odpowiedniego sprzętu przełożyło się na późniejsze wyniki w nauce uczniów, jak i podniesienie poziomu informatyczno-technicznego wśród kadry pedagogicznej. Pan Walewski stosował następujące innowacje w pracy z uczniami: modelowanie obiektów 3D w aplikacji Autodesk TinkerCad na lekcjach informatyki oraz drukowanie ich na drukarkach 3D; odwzorowanie gotowych modeli i tworzenie kreatywnych projektów za pomocą długopisów 3D; stosowanie mikrokontrolerów PASCO w nauczaniu fizyki i informatyki; nauka programowania tekstowo-blokowego dzięki wykorzystaniu mikrokontrolerów Arduino UNO; wykorzystanie lutownic do wprowadzenia innowacyjnych zajęć, szkolenie dla nauczycieli i uczniów klas 7-8; zajęcia koła programistycznego i nauka języka Python oraz C++; zajęcia z robotyki dla klas młodszych, wykorzystanie robotów: GeniBoty, Codey Rocky, MBot2; zastosowanie zestawów młodego elektryka (na lekcjach fizyki). Największym atutem Pana Nikodema jest chęć szkolenia innych nauczycieli – jako młody nauczyciel zaraża innych (nie tylko w swoim zespole) chęcią do stosowania innowacyjnych rozwiązań informatycznych: mikrokontroler PASCO na lekcjach przyrody, geografii i chemii, roboty na lekcjach matematyki i techniki. W roku szkolnym 2022/2023 edukator oprócz zajęć dla dzieci realizował również szkolenia dla obszernej kadry pedagogicznej.

 

Kamila Kamińska

Pani Kamila Kamińska pracuje z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie od 19 lat. Dała się poznać jako kompetentny nauczyciel, który potrafi zainteresować uczniów przedmiotem i zmotywować ich do pracy. Pani Kamila Kamińska to nauczycielka z pasją, która wprowadza w szkole nowatorskie rozwiązania: programowanie z klockami Lego WeDo, Lego Mindstorms, Lego Spike; prowadzenie zajęć z programowania w języku Python oraz tworzenia gier w PyGame; prowadzenie zajęcia z programowania w Minecraft; zajęcia z projektowania i druku 3D. Ważnym działaniem, które poszerza ofertę edukacyjną szkoły i do których realizacji niezbędne jest wykorzystanie najnowszych technologii są ogólnopolskie i międzynarodowe projekty eTwinning. Pani Kamila brała udział w wielu z nich. Podczas realizacji tych projektów wraz z uczniami realizowała zadania z wykorzystaniem robotów, wielu aplikacji, np. Motion Studio do realizacji animacji poklatkowych, Wordwall do tworzenie interaktywnych zadań dla partnerów, Scratch do programowania gier dla partnerów i inne. W ramach międzynarodowego projektu Erasmus+ p. Kamińska przeprowadziła warsztaty z kodowania offline i warsztaty z programowania robotów Photon dla nauczycieli i uczniów z partnerskich szkół. Pani Kamila Kamińska dzieli się również swoją wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami.

 

Iwona Gac

Pani Iwona Gac jest nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej z 20 letnim stażem pracy. W codziennej praktyce umiejętnie łączy zarówno klasyczne metody i formy pracy, jak i nieszablonowe działania stwarzając indywidualny charakter zajęć. Wykorzystuje między innymi: zasoby Internetu, tablety, laptopy, tablica interaktywna, Mata Mistrzów Kodowania, Ozoboty, Lego Education WeDoo 2.0, Fotony oraz dywan interaktywny. Włączenie nowoczesnych technologii do codziennych zajęć szkolnych, pozwoliło uczniom na nabywanie umiejętności świadomego i bezpiecznego wykorzystywania narzędzi, które pozytywnie wpływają na kreatywność oraz przyczyniają się do kształtowania umiejętności technicznych, szybkiego podejmowania decyzji i realizację indywidualnych pomysłów. Pani Gac realizowała projekty i innowacje własnego autorstwa. Dzieli się wiedzą i doświadczeniem. Przeprowadziła zajęcia otwarte dla nauczycieli z dzielnicy Targówek: „Wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie dydaktycznym”. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli ze szkoły w zakresie obsługi e-dziennika Librus. Pani Iwona Gac jest współautorem programu „Dzieci potrzebują sukcesów! Szkolny Program Wspierania Uczniów Uzdolnionych i Rozwijających Zainteresowania”, którego ideą jest przekonanie, że każdy uczeń powinien mieć zapewnione warunki do odniesienia sukcesu. Prowadziła zajęcia pozalekcyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii współfinansowane przez UE.